Recensie: College Life door Betto van Waarden

Gepubliceerd op 27-06-2017 at 16:38

Aanrader als je een studie in het buitenland overweegt!

NWS reviewt Betto’s boek over studeren in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Amerika door de ogen van een student. Op het grasveld rond het faculteitsgebouw zitten studenten met laptops op hun schoot naast enthousiast gebarende professoren. Andere studenten lezen de krant of spelen frisbee. In onze ‘klas’ onder een grote boom zijn nu geen muren meer. Af en toe vliegt een frisbee door onze ‘collegezaal’. Op humoristische wijze, maar met zin voor kritiek, beschrijft Betto Van Waarden het Amerikaanse hoger onderwijs en zijn progressieve studentencultuur. Vanuit de universiteitscampus biedt hij een unieke blik op de bredere Amerikaanse samenleving en cultuur en legt hij met een knipoog vele paradoxen bloot. Telkens weer doorbreken zijn observaties de hardnekkige stereotypen over zijn tijdelijke thuisland Amerika.

Namens Nederlandse Wereldwijde Studenten (NWS) heb ik, Daro Nakshbande, namens het NWS bestuur 2016-2017 het boek van Betto mogen inkijken. Het boek geeft scholieren en studenten die een studie in de VS of in het Verenigd Koninkrijk overwegen een helder beeld van de verschillen tussen de onderwijssystemen. Betto beschrijft in een unieke en aansprekende manier – door middel van anekdotes en reflecties op zijn eigen ervaringen in de Verenigde Staten – het ware leven van een student in het buitenland. Aangezien ik op dit moment in Cambridge studeer kan me geheel herkennen in de nuchtere kijk die Betto heeft op zijn ervaringen in het buitenland. Namens NWS kan ik dit boek zeker aanraden aan iedereen die een studie in het buitenland overweegt maar nog geen concrete voorstelling van het buitenland heeft kunnen vormen!

Het boek van Betto is hier verkrijgbaar!